2009. december 10., csütörtök

Házi feladat

Pepe mindig az iskolában írja meg a házi feladatát.

Mert így jobb mindenkinek.

Ma valami miatt hazahozta a fiam a leckéjét. (Állítása szerint annyira rosszul volt, hogy nem tudta megcsinálni. Hm…)

Nyelvtan volt a házi.

Amiből a férjem, még harmadik gimnazista korában is csak kettes volt.

Így hiába próbált segíteni a gyereknek. Sem a faggyút, sem a madzagot nem tudták elválasztani.

Hívták a bölcsészt a családban.

A faggyú még ment, de csak a példa alapján.

A madzagot viszont így választottuk el a gyereknek: mad-zag.

Majd, amikor Pepe ellenkezett és nem akarta beírni a megoldást, még jól le is basztuk kicsit le is szidtuk, hogy segítünk neki, és ő nem akarja megfogadni a tanácsunkat.

Aztán, hogy eldöntsem a vitát, elővettem a helyesírási szótárt.

Upsz. Upsz. Upsz.

Aztán azzal védekeztem, hogy már megint változtattak a helyesírási szabályon.

De azt hiszem, Pepe nem vette be…

19 megjegyzés:

Nora írta...

Nagyon gyorsan jegyezd meg, hogy SOSE, érted? SOSE próbáld meg jobban tudni a leckét a gyereknél! Ugye mi egy évvel előbbre járunk, mint Pepe, de nem merném vállalni a kockázatot, hogy segítsek leckét írni a lányomnak. Matekot semmiképp, de a minap az angolba is beletört a bicskám. :(

Névtelen írta...

Egyszer a matektanárom mesélte, hogy volt a másodikosoknak egy feladat a könyvben. Sem a tanáruk, se ő nem jött rá, mi szempont alapján kellene két csoportra osztani a számokat. Osztottak, szoroztak, gyökötvontak (általános iskola!), de semmi.
Végül odaadták a tanulóknak: oldják meg, megoldották: előző nap tanulták a páros és páratlan számokat.
Következtetést nem vonok le. -konklúziót sem, mert azt meg meg kellene nézni a szabályzatban jól írtam-e le. :-)

Ildikó

Hajni írta...

Kedves Daniella!

Nem okoskodásként, de kíváncsiságból megkérdeztem a 7. osztályos fiamat. Szerinte fagy-gyú, és ma-dzag (helyesírási versenyeket szokott nyerni:)

tintarajta írta...

leginkább a tőzsdéhez hasonlít a helyesírási szabályok változása...
volt főiskolán egy elmebeteg helyesírás-tanárunk, akinél 3 perc alatt 100 j-ly-t kellett behelyettesíteni a zh-n.
és közben ilyen mondatokon gyakoroltunk: a tőzsdeügynököt arra sarkallták, hogy tőzegbrikettre alkudjon. (fingom sincs, mit jelent amúgy...)
pedig olyan logikus ez a magyar nyelv, kár, hogy mindenkivel rühelltetik a nyelvtant már az elején.
uff

lopede írta...

Szia!

Nálunk tesóm hozott egyszer haza egy matekházit, szintén általános iskola alsó tagozat. Küzdött vele az egész abszolút humán beállítottságú család ezerrel de semmi, végül anyukám unokatestvére aki épp nálunk volt vendégségben és amúgy a műszakit végezte akkor a spéci tudományos számológépével megoldotta,és 4 tizedesjegyig beírták az eredményt..másnap a tanítónéni közölte, hogy ugye azt a feladatot senki nem csinálta meg, mert el lett írva a könyv :))))

Névtelen írta...

Megkérdeztem az okosabbat :)
A "dz" kétjegyű betű, ezért nem szabad elválasztani,
míg a "ggy" kettőzött betű, ezért el kell (lehet) választani.

Egy klasszikus matek példa:
http://home.kpn.nl/vembde/driehoek.jpg

j-ly: fojt vagy folyt - sújt vagy súlyt?

Névtelen írta...

A magyar helyesírás szabályai

227. pont

A dz és a dzs többjegyű betű, azaz nem hangkapcsolatot jelöl, hanem egy-egy önálló mássalhangzót; ezért elválasztáskor ugyanúgy kezeljük őket, mint más többjegyű betűinket A dz-t és a dzs-t tartalmazó szavak ennek megfelelően a leírt szóalak alapul vételévelm az elválasztás általános szabályai szerint szakítandók meg: bod-za, ódz-kodik, edz-dze, lopódz-dzanak, ma-dzag stb.

Névtelen írta...

Matekosoktól kérdezem:
Ezt hogyan lehet megoldani?

Egy könyvterjesztő a postán 3 nagy, 5 közepes és 4 kicsi dobozban ad fel könyveket. (Az egyforma méretű dobozok tömege egyenlő.) Egy kicsi és egy közepes doboz tömege együtt 10 kg, egy közepes és egy nagy dobozé együtt 18 kg, és egy kicsi és egy nagy dobozé együtt 14 kg.

Hány kilogramm egy kicsi, egy közepes és egy nagy doboz tömege együtt?

Névtelen írta...

Bocsánat, hogy így ismeretlenül közbeszólok, de megvan a megoldás az utolsó feladványra:

Egy kicsi és egy közepes 10, egy kicsi és egy nagy 14, azaz a nagy 4-gyel nehezebb a közepesnél.
A közepes meg a nagy összesen 18 - ugyanez képletben: x+(x+4)=18 => x=7, azaz a közepes 7, így a kicsi 3, a nagy pedig 11, együtt összesen 21.

Közben eszembe jutott egy egyszerűbb megoldás (hogy egy kicsit fényezzem magam):
Ha összeadjuk a megadott számokat, minden dobozt kétszer számolunk (a+b)+(a+c)+(b+c)=2a+2b+2c, azaz össze kell adni a megadott kilókat, majd megfelezni: 10+18+14=42, a fele 21.

Hmmm, a gyereknek szerencséje lesz, nem humán az anyja :)

Névtelen írta...

Köszönöm a segítséget, én reflexből háromismeretlenes egyenletrendszert írtam fel, s géppel kiszámoltattam.

Még egy kérdés: Szerintetek honnan vettem a példát? :)

gneke írta...

Épp tegnap nézegettem elsősöm olvasókönyvét és látom, hogy a dz-nél példaként szerepel a madzag szó, meg is lepődtem rajta, sosem jutott eszembe, hogy ez egy dz-s szó. ÍGy már el tudnám választani helyesen, de tegnapelőtt még én is mad-zagot írtam volna.
Tyúxar?

matusi írta...

szerintem is változott, mert ez a mikorunkban nem számított dz-snek...

Füles írta...

én még mad-zag formában találkoztam vele először, és rögtön utána egy évvel vagy kettővel mondták, hogy mégse, mostantól másképp. most kerestem utána, hogy a 11. szabályzat 1984-ben lépett érvénybe, és akkor történt ez a változás. szerintem Daniella te egy pár évvel idősebb vagy nálam és még tényleg így tanultad kisiskolásként. :-)
nem mintha azóta valaha is el akarta volna választani akármelyikünk is ezt a szót, ugye. behhh. agyrém, hogy ilyeneket kell tanulni :-(

Pelikán írta...

Nagyon vicces, hogy mindannyian kihivasnak tekintjuk, hogy egy masodikos gyerek nyelvtan hazijat meg tudjuk-e csinalni :-))))

martine írta...

Nálunk a madzag elválasztásakor a legfontosabb eszköz nem egy helyesírási szótár (mert mi a könyvekre vigyázunk), hanem egy OL-LÓ.

Hádé írta...

chase30

Hádé írta...

Bocsánat az előzőért:) Béna vagyok. Csak annyit szerettem volna mondani, hogy nagyon szeretem a blogodat. Nemrég találtam csak meg, de baromi jó a stílusod, úgyhogy olvasgatom folyamatosan visszamenőleg, kész terápia, ha lehangolt vagyok:)) Köszi!

Könyvbagoly írta...

Kedves Daniella, jó, hogy írod a blogodat, nagyon tetszik; klafán írsz, komolyan :)
sok szerencsét mindenben!

Daniella írta...

Köszönöm a sok dicséretet! Azért nem gondoltam volna, hogy ez így lázba hoz titeket!!!! DE EZ JÓ!!!!