2010. október 11., hétfő

Nem is tudom, hogy mondjam ezt el, nehogy megbántsak valakit.

Mondjuk, saját magamat.

Szóval újságot olvasok. Hogy szélesítsem a látókörömet. Bár ebből általában baj szokott lenni…

És akkor olvasom az újságban a bolognai rendszer menethibáit. (Nem kell a linkre rákattintani, csak magam miatt tettem be, hátha egyszer elolvasom…) Ami az egyetemi oktatás átalakításáról szól, az új 3(alapképzés)+2(mesterképzés)-es rendszer engem elméleti síkon hidegen hagyott. Tudom, hogy nem szabadna ezt mondanom, hiszen a felsőoktatásban dolgozom, de akkor is ez a tény.

Gyakorlatban azért már vannak problémáim. Amikor a mi programunkat akkreditálták (nem is tudom, kik, de talán jobb is, hogy nem tudom) valakinek az a remek ötlete támadt, hogy az én tárgyamat ne heti 1x90 percben tanítsam, hanem 2x90-ben. Nos, én azért ENNYIRE érdekes nem vagyok, és simán beleférnék 1x90 percbe, de megoldom. (És, hogy azért ne gondoljuk azt, hogy az egész bolognai rendszer a személyem elleni támadás, hasonló cipőben jár minden mesterképzésen tanító kollégám. Bár az ő véleményüket nem ismerem, nyilván nekik tök jól megy a dolog…)

Szóval olvasom, hogy „egy szakács, egy adminisztrátor kiképezhető három év alatt, de bölcsész nem”. És akkor arra gondolok, hogy simán továbbmehetnénk. Öt év alatt sem lehet bölcsészeket képezni, mint ahogy orvosokat vagy jogászokat lehet.

Mert ez a sok könyv, amit egy bölcsésznek el kell olvasnia.

Egy élet nem elég rá…

13 megjegyzés:

á írta...

nem szorosan a témához, de ilyenkor mindig eszembe jut, hogy az én nappalis főiskolai magyar szakom mennyivel többet ér a barátnőm levelezős egyetemi magyar szakjánál. ez persze mind a régi rendszerben.
néha csak homályosan néz rám, amikor megemlítem, hogy ezt+azt mi tanultuk a fősulin.

kikocs írta...

Nekem az a véleményem, hogy egy szakács, egy adminisztrátor tényleg kiképezhető 3 év alatt.
A felsőoktatás nem is kiképzésre van. Aki ezt gondolja, az sürgősen menjen el inkább szakácsokat képezni. Vagy adminisztrátorokat.
A felsőoktatás véleményem szerint arra van, hogy az ember megtanulja, hogy mire van szüksége ahhoz, hogy elboldoguljon a szakmájában, és azokat hol találja meg. Hogy aztán majd egy életen át mindig megtalálja.

Anais írta...

á-nak:
magyar szak, Eger (mostani rendszer): egy centivel se követelnek kevesebbet a levelezősöktől mint a nappalisoktól. (gyakorlatilag Szentesi tanár úr ugyanúgy halomba buktatja a levelezősöket, mint a nappalisokat. Nem válogat)Nem is tudja az összes levelezős időben elvégezni az alapképzést.

SZJA írta...

A szakácsoknak rengeteg gyakorlati tapasztalatot kell gyűjteniük, amire egy élet sem elég, ha valaki ambíciózus. Ugyanúgy ahogy egy orvos, közgés, jogász, vagy bölcsész.

Ani írta...

Nahát... napok óta tervezem, hogy írok a bolognai rendszerről a blogomon... de még nem jutottam le addig. Örülök, hogy mást is foglalkoztat a dolog.

Egy érdekes adalék. A rendszer kidolgozásának a kezdetén (10 évig dolgoztak rajta) az volt a cél, hogy lehagyjuk az USA-t K+F-ben 2010-ig. (azt hiszem) Mire beindult a rendszer, kiderültek a hibák is, ma már az a cél, hogy belátható időn belül utolérjük az USA-t K+F-ben.

És a slusszpoén: Az Európai Uniós források 2, azaz kettő százalékát fordítjuk K+F-re. .... Ezért érdemes volt mindent felforgatni... :-(

B. írta...

Pontosan!
Ezért vagyok már 6. éve az ELTÉN (khm...).
Egy darab német szakkal.

mynona írta...

Mindenhol azt hallani, hogy a bolognai rendszer a legnagyobb tévedése a felsőoktatásnak. Nem csak MO-n. Meg a sok egyetemista, régen a harmadát vették csak fel, a legjobbakat, és egyből kemény "felsőfokú"-t, és nem alapképzést kaptak.....
Még emlékszem... :)

Névtelen írta...

Nem értem. Mégis mit vártak?
20% kell a ketteshez az érettségin.
10%-tól szóbelizhetsz a kettesért.
Hármassal már sok helyre bekerülsz.
BSc-n nincs szigorlat. Extra felzárkóztató órákat tartanak matekból és fizikából.
De a tavalyi középiskolai felvételin a gyerekek 2/3-a 50% alá teljesített.
Íme:
http://www.oh.gov.hu/letolt/okev/doc/felv_2010/0608felvi2010/M1_6.pdf
Mert itt szivatni kell a népet.

Picúr írta...

Kedves Névtelen!

A linked sajnos nem működik, pedig kíváncsi lennék rá!

A bolognai meg tök jó folyamat, mert 10-20 év múlva kőműves nem lesz, sem vízvezetékszerelő, a fizikatanárról inkább nem is beszélek... (mérnök, orvos... kellene, hm?) De legalább lesz (nem említem, milyen dunátrekesztőszakos-diplomás takarító néni, gépíró néni, lapátoló segédmunkás bácsi...
Ezek is becsületes munkák, és minden tisztelet mindenkié, aki dolgozik! De ki fogja megmondani az XY szakosoknak, hogy "nem kell belőletek 300, boldogabbak lesztek, ha megtanultok egy szakmát"?

mynona írta...

Ha azt akarnánk, hogy legyenek okos munkások, akkor inkább a középiskolákat és a szakképzéseket kellene megreformálni... ugyanis nagy szükség lenne pl. asztalosokra, akiknek esetleg eszük is van és szépérzékük is (pl. egy könyvespolcon ne legyen 60cm magas és 15cm mély polc, a felső szekrényeken meg ne középen legyen a nyitó, hogy azért el is lehessen érni), de sajnos ez a három kritérium ha összejön, akkor már iparművészről kell, hogy beszéljünk. Na, mindegy.

B. írta...

Mondjuk bölcsész még nem halt éhen, szóval ez is egy ilyen túllihegett dolog, hogy jaj a hülye bölcsészekkel Dunát lehet rekeszteni.
Nem lesz mindenkiből újságíró vagy filozófus, de az a tudás amit elsajátít a későbbiekben még nagyon jól jöhet, függetlenül attól, hogy valamelyest pályát módosít-e.
És a hülyébbje úgyis megunja egy év után.
(Mondjuk én még a régi rendszerben vagyok alapvizsgákkal és szigorlatokkal meg mindenféle jóval)

Csaba írta...

Kedves Picúr!
Talán most:
http://www.oh.gov.hu/letolt/okev/doc/felv_2010/0608felvi2010/M1_6.pdf
Ha így sem megy, akkor ki kell másolni a linket.

á írta...

hát szakképzésben dolgozom és mérhetetlen mennyiségű pénzzel nagyon sok mindent meg lehetne oldani (főleg a gyakorlati oktatás hiányosságait). hozzáteszem pénteken nem volt a sulinknak annyi pénze, hogy megvásároljon egy 570 Ft-os nyomtatványt a papírboltból. hm?